2 oktober 2015

Poesi

Idag har jag haft tenta i min poesikurs - rytm, rap och poesi från antiken till våra dagar. En kurs på 7,5 poäng via högskolan dalarna. Det varit väldigt roligt och intressant, jag har läst mycket intressanta, svåra och fina dikter och vidgat mina vyer. Det kändes ändå okej när jag gick ifrån tentan men det som är svårt med ett ämne som poesi är ju att att man ska analysera och reflektera och frågan är ju om jag har analyserat nog, på rätt sätt osv. Men det det ska bli väldigt intressant att få tentan rättad. Jag väntar också spänt på ett omdöme på de tre dikter vi har haft i uppgift att skriva under kursen. En av dikterna som var med på tentan som skulle analyseras var en dikt av Hjalmar Gullberg, en jättefin dikt som jag verkligen gillar.


Kyssande Vind (H.Gullberg)

Hjalmar Gullberg 1933


~*~

Han kom som en vind.
Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid:
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster en vind
sig vid om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls
i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.

Från din mun har han kysst
det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna läppar mot hans.
Det kommer en vind och går:
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar